KRKONOŠE SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO STŘEDNÍ MORAVA JIŽNÍ MORAVA VYSOČINA VÝCHODNÍ ČECHY ČESKÝ RÁJ ČESKÝ SEVER SEVEROZÁPADNÍ ČECHY ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ PLZEŇSKO ŠUMAVA JIŽNÍ ČECHY PRAHA OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
PODYJÍ
  Dopravní přístupnost
Informační centra
Města a obce
Osobnosti a rodáci
Destinační management
 
Příroda a její ochrana
  Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
 
Kultura, zábava, sport
  Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Katalog KUDY Z NUDY
Aktivní dovolená
 
Památky a zajímavosti
  Památky UNESCO
Památkové rezervace
Památkové zóny
Hrady a zámky
Památky a architektura
Církevní památky
 
Turistika a volný čas
  Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Vinařská turistika
Pohádkové regiony
 
Kongresová turistika
  Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Výstavnictví a propagace
 
Ubytování a stravování
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
 
Království perníku

Těšínské mosty [ Technická památka ]

Období do roku 1920

První a nejstarší dřevěný most, kterému se říkalo "Dlouhý", byl v Těšíně postaven na přelomu 14. a 15. stol. v místě brodu přes Olši (Olzu) u "Vodní brány". Dlouhá léta spojoval historické město s jeho předměstskými částmi na levém břehu řeky. Přes tento dřevěný most vedly důležité obchodní cesty a z historických dokumentů je známo, že v období vlády těšínské kněžny Alžběty Lukrécie i později zde bylo vybíráno mýtné.

Po roce 1781 byl na tomto místě postaven most zděný (kamenný) a v roce 1891 pak most ocelový z příhradových nosníků. Jméno mostu se měnilo. Říkalo se mu most Dlouhý, ale také most most Hlavní nebo Zámecký. Od roku 1911 vedla přes most tramvajová doprava.

Koncem 19. stol. byla v místě "Mlýnské brány" (pod studnou Tří bratří) postavena dřevěná "Kametzova lávka" (nazvána podle stavitele Ludwiga Kametze).

V roce 1903 byl u příležitosti 55. výročí vlády císaře Františka Josefa I. postaven druhý most přes Olši s názvem "Jubilejní most císaře Františka Josefa I." Tento most byl v roce 1918 přejmenován na most "U Střelnice".

Za zmínku stojí také dřevěný most přes Olši v blízkosti "třetího jezu" za parkem Sikory, který byl postaven na přelomu 19. a 20. stol. a sloužil hlavně pro přechod obyvatelům Svibice a Blogotic.

Železniční most (u jatek) byl postaven v roce 1888, kdy byla uvedena do provozu železniční trať v úseku Těšín - Bielsko. Těšínské Slezsko tak bylo železnicí křížově propojeno na tratích Bohumín-Těšín-Jablunkov a Frýdek-Těšín-Bielsko.

Období po roce 1920

Rozhodnutím konference vyslanců v Paříži z 28. 7. 1920 byl původní Těšín rozdělen řekou Olší na levobřežní území, které přináleželo Československu, a pravobřežní historickou část města, která připadla Polsku. Řeka Olše tvořila státní hranici a bylo nutno řešit situaci v pohraničním styku. Hraniční přechody tvořily jednotlivé mosty.
Na základě oboustranných úmluv bylo dohodnuto, že pro dálkový cestovní styk a tramvajovou dopravu bude sloužit most Hlavní s nepřetržitým provozem.
Pro návštěvy rodin nebo lidem zaměstnaným na druhé straně hranice byly vydávány propustky, na které bylo možno procházet jak Hlavním mostem, tak Kametzovou lávkou, mostem U Střelnice i lávkou u třetího jezu.
V provozu byla rovněž železniční přeprava mezi Českým Těšínem a Cieszynem.

Dne 2. 4. 1921 byla pro narůstající problémy při přechodu hranice tramvajová doprava zastavena.
V roce 1933 byla na rohu Saské Kupy a Masarykových sadů postavena kavárna "Avion", která se stala centrem společenského i kulturního života.

Tento vcelku poklidný život byl narušen dne 3. 10. 1938 násilnou beckovskou okupací. Ustupující polské vojsko vyhodilo dne 1. 9. 1939 do vzduchu všechny mosty. S Hlavním mostem vzala za své i kavárna Avion.
Hlavní most byl pro svůj strategický význam Němci opraven, avšak při ústupu před blížící se Sovětskou armádou dne 3. 5. 1945 vyhodilo německé Sprengskomando vedené lautnantem Körnerem tři mosty spojující obě města do povětří.

Oba mosty - Hlavní i U Střelnice - byly v roce 1945 opraveny. Rovněž byl obnoven železniční most. Pro veškerý poválečný hraniční styk byl však používán jen most Hlavní, ale ten byl již v roce 1947 při povodni stržen. Přechod byl přenesen na prostřední dřevěný most a na most U Střelnice. V roce 1950 začala urychleně výstavba nového železobetonového mostu v místě strženého mostu Hlavního. Most byl otevřen v roce 1953 a nazván mostem Družby.

Další povodeň v roce 1956 strhla prostřední dřevěný most. Hraniční provoz trval na dvou zbývajících mostech Družby a U Střelnice. Avšak další velká povodeň v červenci 1970 strhla most U Střelnice. Zahynulo na něm 5 polských hasičů, kteří v té době na mostě hlídkovali.

Situace na hraničním přechodu byla kritická, motorová vozidla jezdila přes hraniční přechod v Horní Lištné až do 28. 10 1970, kdy československá armáda postavila provizorní vojenský most v místě bývalého prostředního mostu.
V roce 1974 byl u Střelnice uveden do provozu nový železobetonový most s názvem most Svobody. Začátkem 80. let byl provizorní vojenský most zlikvidován.

Vzrůstající kamionová přeprava a rozvíjející se cestovní ruch značně zatěžovaly občany obou měst, kolony vozidel neustále narůstaly. Celou situaci vyřešil nový hraniční přechod v Chotěbuzi, kde v letech 1988 - 1991 firma "Dromex" postavila mohutný viadukt - most v délce 760 m, šíře 14,6 m o čtrnácti pilířích s výškou až 26 m, na který spotřebovala 35 tis. m3 betonu. V současné době pokračuje výstavba navazující komunikace, která opět ulehčí provozu ve městě.
Provoz na hraničních přechodech v Těšíně probíhá jednosměrně - na mostě Svobody (ul. Střelniční) ve směru z České republiky do Polska a na mostě Družby (ul. Hlavní) ve směru z Polska do ČR. Uvidíme, jaké změny přinese provozu na těšínských mostech-hraničních přechodech vstup obou států do Evropské unie.

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Technická památka
AKTUALIZACE: Radka GAJDUŠKOVÁ (Beskydy-Valašsko, racr) org. 56, 18.05.2004 v 12:54 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
Regiony a oblasti ČR
  Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
 
Vyhledávání
  Vyhledávací centrum
Rejstřík oblasti
Databanka akcí
 
ZPRÁVY A AKTUALITY
  Tiskové zprávy
Aktuality
 
Služby pro turisty
  Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
Bankovní služby
Turistický produkt
 
Kalendář akcí oblasti
  Akce pro děti
Kino, divadlo, výstavy
Vinobraní
Degustace vín
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Kalendář kongresů, konferencí
Kalendář veletrhů a výstav
 
Víno a vinařství
  Vinařská turistika
Vinařská oblast Morava
Moravská vína
Vinařství
Producenti vína
Vinařské stezky
Svaz moravských vinařů
 
Folklor a tradice
  Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
 
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
  Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
 
Regionální rozvoj
  Regiony a sdružení
Investiční příležitosti
Průmyslové zóny
Nemovitosti na prodej
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba